divendres, 16 de novembre del 2018

CAMP SEGAT

Si m'arriben a fotografiar en aquell precís moment, hauria sortit amb un pam de boca oberta. És més, vaig tenir la temptació momentània d'esclafir a riure com un boig. Només va ser un instant, el temps de rellegir el missatge i de rebre la confirmació que no, no era una broma. Ella volia deixar la relació i no havia tingut els ovaris de fer-ho cara a cara. 
No sé exactament en quin ordre van arribar, a partir d'aquell moment, el cúmul de sentiments que poc a poc van anar succeint-se. Recordo que primer va ser una espècie d'incredulitat. Un... "a veure, a veure, que ho torno a llegir". Després, un intent desesperat d'indagació en les pistes que m'havien passat desapercebudes i que, amb tota probabilitat, m'indicaven a pesar de la ceguesa, que la cosa anava malament. Van ser dies de flagelació. De pensar i repensar en tots i cadascún dels moments viscuts junts. De cercar els errors que jo, sense ser-ne conscient, deuria haver comès per allunyar-la de mi d'aquella manera. 
Poc a poc, em va anar envaint la ràbia. El dolor per la seva desconsideració. No em mereixia una explicació en primera persona? Tancar bé aquesta història, si el que volia era marxar? La ràbia es va apoderar de mi i em va mantenir ferm en els dies posteriors. Durant tres o quatre setmanes no em vaig permetre flaquejar ni un moment. Vaig treure pit per poder seguir amb la meva vida com si res no hagués passat o com si, tot plegat, només fos un parèntesi passatger a l'espera del retorn a la normalitat. L'acceptació de la situació encara se'm feia una muntanya. No estava preparat pel judici que seguiria a cada conversa, o per les paraules de consol i els copets a l'esquena. 
Durant dies vaig evitar anomenar-la. En un intent infructuós de fingir que tot seguia igual no vaig explicar a ningú que ella m'havia deixat. La processó anava per dintre. El dolor que jo m'esforçava a contenir, cada cop m'oprimia amb més força. I de sobte, van aparèixer unes ganes boges de vomitar el que m'havia passat. Com si amb cada paraula que aconseguia pronunciar, la bola d'ansietat s'anés dissolent i es fes més i més petita. No se'n va anar de cop, però compartir el que sentia em va ajudar a tallar d'arrel la ràbia que havia crescut dins meu. 

He fet net, d'aquella història ja no en queda res més que petites ferides, com espigues escampades que la segadora deixa abandonades aquí i allà. Però el temps no s'atura i allà on ara només queden els brots secs de panís acabats de segar, hi brotarà nova vida.   

dilluns, 12 de novembre del 2018

LLAMPS I TRONS


Un cop acomplert l'objectiu que l'havia dut fins allà dalt, comença a recollir els objectes que ha utilitzat per fer les fotografies. També aquest moment és tot un ritual. Col·loca amb delicadesa la càmara dins la funda protectora. Desa el trípode que ha plegat meticulosament. Doblega amb molt de compte el drap amb el que neteja l'objectiu de tant en tant, evitant que qualsevol minúscula partícula de pols faci perdre nitidesa a la instantània. 
 Seguidament, s'acosta al fogonet i comprova que, dins el cassó, encara hi queda prou aigua per preparar-se un altre cafè. S'atura un moment, mira el rellotge. Pensa en l'Alícia i en com deu estar d'emprenyada a aquestes alçades, que ell no l'hagi avisat de l'hora que tornarà a casa. Però encén el fogonet perquè no pot deixar de degustar un bon cafè davant el paisatge que hi ha pintat, ara mateix, davant seu. 
No serà un dia esplèndid. Els núvols amenaçadors cada cop són més a prop i, si tingués dos dits de front, recolliria els trastos i baixaria cap a casa, ara que encara ho pot fer sense la pluja que no tardarà a caure. Observa amb detall les mil tonalitats de grisos i blaus que juguen a difuminar-se mentre beu a glops petits el cafè calent que li escalfa les mans. Amb tota probabilitat hi haurà llamps i trons, i serà l'escenari perfecte per fer aquelles fotografies que només s'aconsegueixen  molt de tant en tant.  
Torna a mirar el rellotge. Fa anys que no immortalitza un espectacle meteorològic com el que es prepara. Busca el mòbil que té abandonat des d'ahir a la nit. Consulta si té algun missatge. S'adona que no té cobertura i dubta un moment. Hauria de tornar a casa. Amb un cop de clau posa la furgoneta en marxa però al moment la torna a aturar. S'ho repensa. Hi haurà tempesta, tan si es queda aquí com si torna a casa. 
Baixa de la furgoneta i obre la bossa de la càmara. 

diumenge, 11 de novembre del 2018

SOLITUD

Va pujar ahir al vespre amb la intenció de fer nit aquí dalt. Feia temps que volia fer aquesta fotografia i ahir a la tarda va decidir que no ho volia demorar més. Per què? va dir-se. Quin sentit té esperar trobar un dia idoni? Què m'impedeix fer-ho demà mateix? 
I li va dir a l'Alícia, que no dormiria a casa, que tenia ganes de fer aquella fotografia que feia tant temps que li rondava pel cap i que havia pensat que seria un bon dia per fer la instantània. Ella va fer cara de circumstàncies, tal com ell ja esperava. Li va dir que no calia que l'acompanyés. De fet, preferia anar-hi sol, però això es va estalviar de dir-ho, perquè a vegades l'Alícia tenia la pell molt fina i l'última cosa que desitjava era que hi hagués un malentès, que ella s'ofengués i que hagués de dedicar gaire estona a donar explicacions o a justificar-se d'una cosa que no sabia gaire ni com explicar.
Però és que això de la fotografia és una dèria seva, d'ell i prou. D'ell, amb ell mateix i la càmara, com una relació estreta i ben particular. Però és clar, com vol que l'entengui l'Alicia aquest lligam tan especial que sent amb la màquina de fotografiar? Ella, que és tan poc espiritual per aquestes coses. 
A ella no li va fer gaire gràcia que preferís anar-se'n tot sol en comptes de compartir el vespre del divendres, com fan habitualment. Ell ja ho va veure, que no li agradava massa la idea, però no hi pensava pas renunciar i tampoc tenia ganes d'anar-li gaire al darrere  i menys encara de convidar-la-hi perquè sabia que ella s'avorriria com una ostra i ell es posaria nerviós intentant complaure-la. Tenia ganes era de concentrar-se en la llum, en els colors i en les mil possibilitats de la càmara que, tot i que se'n moria de ganes, utilitzava més aviat poc i en tot aquell procés, l'Alícia hi pinta ben poc.
Ha dormit sol, a la furgoneta, just al lloc des d'on vol fer la fotografia. Ha gaudit del silenci de la muntanya, dels sons de la nit, de les ganes que les primeres llums del dia li permetessin fer realitat la fotografia que fa temps que té dins el cap. Ha escalfat aigua amb el fogonet per preparar-se un cafè ben carregat i ha obert la bossa de la càmara de fotografia. 
....
Dispara una vegada i una altra. I se sent satisfet i molt més a prop d'ell mateix del que ho ha estat en molt de temps. I pensa que tal vegada, per trobar-se ha de venir de tant en tant, tot sol, aquí dalt a buscar-se.